Friday, 1 January 2016

den norske bokhøsten, del tre.

Jeg har aldri lest så mange norske bøker som i år. De fleste har vært så som så, men det har da vært litt gull også. Det er heldigvis ei uke igjen til nominasjon til Bokbloggerprisen, og jeg har funnet en del kandidater, men fortsatt usikker på rekkefølgen. Forhåpentligvis rekker jeg å lese en eller to til før fristen er ute.

Vingebelastning av Helga Flatland handler om Andreas som sakte og sikkert går i oppløsning mentalt. Gjennom hans timer hos psykolog får vi et innblikk i barndommen og relasjonene hans til venner, familie og kjæresten. Jeg ble helt nærmest besatt av Andreas mens jeg leste, men dessverre så var det lett å glemme han når boka tok slutt.

En av de beste bøkene jeg har lest i år er Stjerner over, mørke under av Ingebjørg Berg Holm. Det er en historisk krim om et mord i skogen nær en kvekerbosetning. Mannen som er drept dro til Canada ti år tidligere og ingen har sett han siden. Lensmannen forteller historien i brevform og forteller også om egen skyld. Det er rett og slett en fantastisk bok som jeg håper flere får gleden av. Og at Berg Holm er en debutant er enda mer imponerende. Les!


Kledd naken av Agnes Lovise Matre rørte også sjela mi. I likhet med All the Rage handler denne også om voldtekt og den gjorde meg like forbanna. Den er veldig godt skrevet, og det eneste som virkelig irriterte meg var slutten - den ble litt for mye for meg. Enda en bok som du bør lese!

Etter å ha slitt meg igjennom Moby Dick, så var jeg svært skeptisk til Havboka (Morten A Strøksnes). Enda en bok som handler om fiske? Men der Moby Dick var kjedelig og endeløs, var Havboka underholdende og altfor kort. Jeg koste meg skikkelig! Det mest utrolige er at dette ikke er skjønnlitteratur, men faktafaen. Denne er en sterk konkurrent til A Little Life om årets bok.

Den siste norske boka i 2015 ble Alt inkludert av Marit Eikemo. Den sitter enda i meg, mest fordi jeg plutselig bråvåkna av en grusom ide om hva hovedpersonen egenlig drev med. Gleder meg til å diskutere denne med andre bokbloggere hvis sjansen byr seg (altså et hint til selv om å komme seg på tvangslesingskafeene i år). Uansett, den handler om en mor og et barn som bare eier en koffert og bruker finn.no til å fylle opp leiligheten og de møter mange interessante karakterer igjennom prosjektet. En tankevekkende bok om det bruk-og-kast samfunnet Norge har blitt. Nok en bok som du bør lese!

I tillegg til disse, så leser jeg Max, Mischa og Tetoffensiven av Johan Harstad. Har ikke kommet så veldig langt enda, men jeg gleder meg til de resterende 900+ sidene. Jeg orker ikke å stresse meg igjennom den, så det får ta den tida det tar - kosebok med andre ord.

Godt nytt leseår!

3 comments:

  1. (først, Tellemarck Monica, du er den sammen med Stine, jeg anså som den perfekte målgruppa for Øen. Det er boka for deg. (men jeg spiser ikke hatten min hvis jeg tar feil).

    Noterer meg Holm, selv om det nå ikke rekker noe nytt før fristen, konsentrerer meg om å lese ferdig de påbegynte, og du har rett om Havboka, selv om alt dette drukner i det du fant ut om Alt Inkludert, kreperer av nysgjerrighet, for boka er god men trenger en ekstra dimensjon for å nå toppen (og Tellemarck, shh). Tvangslesing 12.januar it is.
    You better be there!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tellemarck har ligget å modnet seg i 14 dager allerede, og nå har jeg fått begynt og du har helt rett, seff! Den gikk rett i Monikahjertet. Tirsdag ettermiddag it is!

      Og du bør få med deg Holm, kvekere og synd.

      Delete

Blog Archive