Friday, 10 July 2015

silent spring.

Or 8 7 6 books behind schedule as Goodreads keeps informing me. In other words, I haven't read at all this spring/ early summer. But now I have endless time (or about 7 weeks a month) to do some serious reading. I was smart and planned ahead and used my mom's address when doing some serious book shopping. Not that this house is already full of unread books. Hopefully I'll read most of them before heading south again.

I finally got around to finish Gösta Berling's Saga by Selma Lagerlöf (1891) in the middle of May. It took months to read it, mainly because I kept it by my bed. The book is about a handful inhabitants in a small Swedish town, and mainly about a priest turned a poor drunkard turned a cavalier, Gösta Berling. It can be read as a collection of short stories, as the chapters have little to do with each other, but are all linked to the small town. It was confusing because of all the characters and although I enjoyed the prose, I never got into it. And it's a shame because I had high expectations for this book, mainly because of Haruhi's fangirling and the fact that Lagerlöf is a Nobel Prize winner. Oh well.


 I spent the beginning of the summer holidays rereading the Hobbit (1937) and the Lord of the Rings (1954-55) trilogy as I needed something familiar to get my reading started again after a long break. I used to read these books annually in my teens until the first film came out in 2001. I also reread them in 2009. I have always favoured the Hobbit, but this time I couldn't quite get involved in the story, and that was really annoying. I don't know why, but it could be that I was still stressed after the end of another school year, or that I simply have grown too old for the Hobbit.  

LOTR has definitely grown on me, I always used to find it too detailed, but this time I couldn't get enough. I swear I must have screamed Gondor! and Gandalf! in my sleep. I never wanted it to end, and I had to take a long break before I read the final chapters, although the battle of the Shire is one of my favourite parts. I still haven't decided who's my favourite character.

What's next on my reading list? I started Station Eleven by Emily St John Mandel yesterday, and I love it. I'm forever reading the Crossing by Cormac McCarthy and Alamut by Vladimir Bartol, hopefully finishing them before the summer is up. I gave Villette by Charlotte Brontë the boot yesterday as too much of the important stuff is in French and je ne parle pas francois.

6 comments:

  1. Jeg likte Hobbiten veldig godt da jeg leste den på nytt før første filmen kom ut. Har faktisk også begynt på Ringenes Herre fordi jeg har slitt med å komme skikkelig inn i lesingen i det siste, men nå begynner jeg å klare å fokusere mer på bøker igjen. Tipper derfor at det blir litt Ringenes Herre innimellom nyere romaner den neste tiden. Ikke så lenge til de Bookernominerte dukker opp nå.

    Også må jeg innrømme at jeg ga meg etter den første boken i Gösta Berlings Saga, den om ringen. Jeg likte den vel egentlig litt, men ikke nok til at jeg prioriterte å fortsette.

    Kos deg med sommerferie og masse lesetid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Av og til må man lese noe kjent og kjært for å komme på rett vei igjen. Jeg er også spent på Bookernominasjonene. Håper de er spennende og varierte. Godt å se deg rundt omkring på nettet igjen :)

      Delete
  2. Liker dere ikke Gøsta??, - svakest og sterkest blant menn - ???
    , men nærleser Tolkien, han med alle landskapsbeskrivelsene??

    Jeg har nå lånt St.Eleven av Elisabeth, og må bare gjøre ferdig det jeg holder på med først, samt lese ei til kortlistebok, så er jeg i gang. Har kun lest overstrømmende gladanmeldelser, så satser på at det blir bra. Ikke så bra at det er Bookertid igjen, har ennå ikke kommet med igjennom årets - eller fjorårets - eller året før - og året før.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dagens hjertesukk: Dessverre så havner Lagerlöf i samme kategori som Undset, nobelprisvinnende skandinaviske kvinner som ikke lever opp til forventningene. Hvorfor kan de bare ikke alle være som Sandel?

      Delete
    2. Jeg har begrenset erfaring med både Undset og Lagerløf, særlig sistenevnte der jeg bare har lest Gøsta, men du har rett, Cora, stiller i en klasse for seg, derfor har jeg enda ikke lest treern - hadde du spoilet på forrige treff, ville jeg ha glemt det nå....

      Delete
    3. Da må du skynde deg ellers så spoiler jeg neste gang jeg ser deg. Hvis jeg ikke har glemt hva den store hemmeligheten var da.

      Delete

Blog Archive