Saturday, 10 January 2015

norsk på norsk, del to.

Siste innspurt for norsklesinga i 2014 + at jeg rakk to før nomineringa til Bokbloggerprisen gikk ut på begynnelsen av året.. Er overrasket over hvor mange bøker det ble (til meg å være). Her kommer det et samleinnlegg der to av bøkene ikke levde opp til forventet nivå, og tre gjorde det. 

47. På terrassen i mørket av Hanne Ørstavik (2014)
Tags: sex drugs and rock'n'roll, family and self, war and travel, love, supernatural

Paula har flyktet til Malaga etter å ha gjort det slutt med kjæresten sin. I Malaga skal hun forske på hvordan det er å være eskortepike ved å la menn betale for å ha sex med henne. (Nå har det gått en måned og fortsatt vet jeg ikke mer hvordan jeg skal beskrive boka, unntatt at den også handler om Finnmark og åndedyr). Den hadde masse potensiale og jeg koste meg mens jeg leste, men etterpå tenkte jeg; var dette alt?




48. Krø av Didrik Morits Hallstrøm (2014)
Tags: supernatural, crime and mystery, family and self, sex drugs and rock'n'roll

Bestefaren til Adam ber han innstendig om å komme til den lille øya Krø, og Adam drar siden farfaren er veldig gammel. Adam er for øvrig en eksnarkoman, men har fått jobb som programmerer og er samboer med en som har et barn fra før. Før han drar til Krø lager han et spill hvor man kan bygge verden rundt seg, og mystiske ting begynner å skje, både i spillet og i virkeligheten når han kommer til Krø. Denne ble lovpriset av mange bloggere og den ble et lett valg for å korte ned ventinga på julaften. Men den ble aldri så spennende som jeg hadde forventninger om, og mye ble enten for tydelig eller for utydelig. Men, masse plusspoeng for slutten!


 49. Bare et menneske av Kristine Næss (2014)

Tags: family and self, crime and mystery, books you should read

Bea Britt er en forfatter som bor alene på Vettakollen. En dag forsvinner ei tenåringsjente som bruker å gå tur forbi huset hennes. Når sekken til jenta blir funnet i hagen til Bea Britt, så blir hun mistenkt, særlig siden hun er ganske så skarp mot politiet. Boka gir også innblikk i det nokså ensomme livet til Bea Britt og hennes nærmeste, men også familiehistorien. Jeg likte boka veldig godt, og spesielt det at jeg ble så i tvil om hvem som hadde kidnappet jenta. En flott bok som flere bør få øynene opp for!


1. Unnskyld av Ida Hegazi Høyer (2014)
 Tags: love, family and self, books that made me cry, books you should read

Et forhold som begynner så fantastisk, men går så inni helvete galt. Og kjærlighet gjør som kjent folk blinde, pluss at vold avler vold. Denne boka gjorde så vondt å lese og er så nydelig skrevet. Aller mest hadde jeg lyst til å klippe over fiskesnøreringen til hovedpersonen og få henne til å våkne opp. Jeg gråt og gråt mens jeg leste denne på flyet, og den traff absolutt ei nerve. Anbefales!




2. Om igjen av Monica Isakstuen (2014)
Tags: family and self, books you should read, love, sex drugs and rock'n'roll

Joyce Hatto var en gang en av de framste pionistene, så ble hun syk. Før hun døde ga hun ut en haug med cder, og ble hyllet. Problemet var bare at verkene ikke var spilt inn av henne. Isakstuen har brukt en fiktiv elev til å forsøke å skjønne hvordan dette kunne skje. Boka tar også for seg denne elevens, Ida, liv og hvordan hun kunne forlate mann og barn. Jeg tror denne er den mest sitatverdige norske boka jeg har lest så i tide til Bokbloggerprisen2014. En tankevekkende bok som også anbefales.



Kommer jeg til å skrive et halvlangt blogginnlegg om en enkelt bok på norsk noen gang? Jeg tviler. Uansett, jeg gleder meg til å ha et helt år på å lese nye norske bøker.

6 comments:

  1. Synd ikke Krø og Terrassen levde opp til forventingene.. De to var blant mine top ti norske fra 2014. Faktisk. Om igjen og Unnskyld likte jeg også veldig godt. Næss rakk jeg ikke å lese før fristen gik ut, men jeg har forlenget lånetiden fra bib, og skal uansett lese den :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er veldig spent på hva som havner på langlista og kortlista til BBP2015. Håper Næss faller i smak :)

      Delete
  2. Næss er en av de få jeg har litt dårlig samvittighet for å ikke ha kommet rundt til - ellers er jeg en del av den forsvinnende lille gruppen som virkelig mislikte undskyld (og den veldig store gruppen som er imponert over hvor flinke folk er til å lese målrettet...Selv har jeg nettopp lest ut to verdige bokbloggpriskandidater, type tre dager etter fristen. Urutt).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hva var det du mislikte med Unnskyld? I år skal jeg prøve å lese norsk gjennom året og ikke bare i november og desember. Tro om jeg faktisk kommer meg til biblioteket (å bo i grisgrente strøk uten lappen = urutt) i år for å låne bøker og ikke bare bruke ebokbib?

      Delete
    2. Synes Unskyld var så himla forutsigbar at ingen mengde språk og stemning kunne gjøre opp for det. Hele situasjonen ble jo sikkert ikke bedre av skyhøye forventninger.

      Jeg har aldri bort lenger enn 45 min unna nærmeste bibliotek; skjønner ikke hvordan du overlever.

      Delete
  3. Ganske overraskende at bare Unnskyld av disse kom seg på langlista. Haruhi, hva i alle dager? Unnskyld? Altså, du må se bort ifra fisketråden, hullene i plottet og at historien er gammel og forutsigende. Boka er kun språk. Forbløffende språk.

    (Krø likte jeg ikke, Skaaden forstod jeg ikke, Ørstavik rakk jeg ikke)

    ReplyDelete

Blog Archive