Tuesday, 4 February 2014

five.

the Birds by Tarjei Vesaas (1957)

 Mattis is the village idiot, and he knows he is different from every one else in the small village where he and his sister, Hege, live. They are in their 40s, and poor as Hege makes a living sewing clothes, while Mattis is unable to work more than a day because of his thoughts. Then Hege suggests that Mattis should become the boatman on the lake just to get him out of the house, and one day he actually gets a passenger in his small boat. The passenger is looking for a place to stay, so Mattis invites him to stay with them, and this changes things around the house.

So Vesaas is one of those authors I have been putting off reading for years as every one I know loathes his books. Is is because they were forced to read him at school? I didn't find anything loathsome about the book, in fact I got hooked. It was easy to get into Mattis' narrative.

It is interesting to read Mattis opinion of himself and those around him. He knows he's different and not as smart as the others, and he often blames his sister for not understanding him. I also like how we don't ever get to know Hege's thoughts, and that it leaves you guessing how she is dealing with living with a brother who is mentally challenged. But perhaps the book is better with just Mattis' narrative.

Bjørg has made an off-the-shelf challenge and this is my contribution to a book by a Scandinavian author. It's been on my shelf for nearly two years, so it was about time. Next round it will be a book set in Africa.

9 comments:

  1. Eg har ikkje lese Fuglane, men etter å ha lese om ho her, tenker eg at denne og skal ut av hylla. Eg er veldig glad i Tarjei Vesaas, men eg trur du har eit poeng angåande alle dei som les boka på vidaregåande og får avsmak. Eg trur i alle fall ikkje eg ville vore i stand til å fange dybden i dei Vesaas-bøkene eg har lese, då eg var på den alderen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt poeng. Og den bør absolutt leses. Jeg skal få lest Isslottet en vakker dag.

      Delete
    2. Isslottet kan anbefalast, men eg synest både Brannen, Huset i Mørkret og Båten om kvelden er betre.

      Delete
  2. Jeg er veldig glad i Vesaas, selv om jeg leste Fuglane på videregående. Min personlige favoritt er Kimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Er du unntaket som bekrefter teorien?

      Delete
    2. He he, kanskje ;-). Eller så var jeg en like stor boknerd da som nå, så jeg trengte ikke bli presset til å lese. Den eneste boka jeg husker jeg slet med var Synnøve Solbakken, men det var på ungdomsskolen.

      Delete
  3. Jeg ble også hektet på denne boken da jeg leste den for noen år siden. Det var etter at jeg hadde lest "Isslottet" og jeg har veldig lyst til å lese mer av Vesaas. Jeg husker jeg bladde fort om sidene, slukte hvert eneste ord! En fantastisk forfatter :)

    ReplyDelete
  4. Det finst ein dokumentarfilm om Tarjei Vesaas, "Over open avgrunn". I den filmen seier Jan Erik Vold noko slikt som at "Fuglane er den ene boken vi ikke kan klare oss uten". Han har heilt rett - Fuglane er ein fantastisk roman. (Og det har eg meint heilt sidan eg las ho på gymnaset.) Den polske filmatiseringa frå 1968 er òg finfin; det kjem ein norsk film i år.

    Vesaas har fleire fine bøker - dei beste er Det store spelet, Kimen, Huset i mørkret, Is-Slottet og den underfundige Båten om kvelden. Og sjølvsagt novellesamlinga Vindane, mellom anna med den utrulege "Det rare".

    ReplyDelete