Friday, 22 November 2013

fifty-two.

the Luminaries by Eleanor Catton (2013)

 Walter Moody, fresh off the ship in Hokitika, the booming gold town in Southern New Zealand, wanders into a gathering of 12 men. The 12 men are talking about a curious case, which they all have some information about. The curious case involves the death of one man, a suicidal whore, forgery, shipping crates and, of course, gold. All the men present have something to add to the story. They have all witnessed one thing or another, and they take turns explaining what they have seen.

I have been struggling for three days now to come up with something clever to say about this book. It is simply a brilliant old-fashioned mystery novel with plenty of intrigues. I really love the design of the book, something which is definitely lost in the Kindle edition. But I discovered the X-ray tool on Kindle while reading this, and it has plenty of information about the places mentioned in the book. It also has a feature where you can see how much a name or place is mentioned in the book. Fun for book nerds!

The Luminaries won the Man Booker Prize 2013 and I have yet to read the others on the short list to see if this is a worthy winner. But it is definitely a great book! 

4 comments:

  1. Hva slags kindle har du? Må undersøke om jeg har gått glipp av en nyttig duppedings på min. X-ray tingen hørtes gøy ut. Jeg leste også Luminaries på kindle, og trivdes egentlig ikke så godt med det: for det første savnet jeg følelsen av å SE de 800+ sidene jeg leste, det gir så god mestringsfølelse. For det andre mistet jeg litt oversikt over alle personene etc - når jeg ikke kunne bla tilbake og lese på nytt.

    Ellers: jeg sliter også med å finne noe smart om si om denne, men den er jo rett og slett gjennomført god, og veldig gøy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg brukte Kindle-appen på iPaden, og den hadde x-ray. Tviler på at den gode gamle Kindlen min har det heller. Jeg skulle ha lest resten av boka i papirformat, men måtte prioritere når jeg valgte å bare ta med håndveska på flyet. Leste faktisk mye kjappere på iPaden enn i boka, men savnet boka fordi den er så fin.

      Delete
  2. Sorry at det har tatt tid for meg å finne frem til innlegget ditt, jeg har vært på reise i flere uker. Jeg opplevde også at det ikke er så lett å finne noe å si om The Luminaries, fordi boken er på mange måter så komplett. Den er ren underholdning! Jeg har boken både på Kindle og også i hard-cover, og satt faktisk pris på begge deler, begge har sine fordeler! Er så glad for at du likte boken, vet at mange sliter med den første delen og det enorme persongalleriet.
    Håper du blir med på mer samlesingen av Bookerprisens Shortlist fremover; og det er jo en helt ekstremt variert liste i år. I desember kommer Testament of Mary, bitteliten men svært tankevekkende.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg glemte helt å legge til lenke, bra at du kom over innlegget mitt. Den var treg i begynnelsen, måtte til og med lese de første 10 sidene om igjen, men når jeg klarte å konsentrere meg så ble det ganske enkelt. Og fantastisk bra!

      Jeg skal iallefall lese de Bookerbøkene som er allerede i hylla. Får se om jeg finner Testament of Mary på en flyplass i desember, den passer nok bra i jula.

      Delete