Tuesday, 5 November 2013

fifty-one.

Enduring Love by Ian McEwan (1997)

Joe and Clarissa are on a picnic, celebrating Clarissa's return. Suddenly they see a hot air balloon in trouble, and they, along with some other men, rush to the rescue. The accident ends tragically with the death of one of the rescuers as he didn't let go of the rope and was carried upwards.

Although the accident is very unsettling for the couple, the affairs which take place in the following months are worse. Shortly after the accident, Joe receives a phone call from one of the other rescuers, Jed. Jed claims to be in love with Joe, and stalks him. For unknown reasons Joe hides the fact for a while from Clarissa, and when he finally tells her, she believes that he is imagining it as she never she or hears Jed and his handwriting is awfully like Joe's.

What drives this beautifully written slow story forward is the madness, and the fact that it's unclear who the mad one is. I, as always, am never right. Joe is the perfect narrator, and I really like how a lot of the story is left untold. The only thing I disliked about the story is that it felt too rushed towards the end.

I have been holding off for years reading a new McEwan book after I read Atonement in 2008, as I loved that book and I have heard that McEwan can be a hit or miss. But I know he must be a great author as no less than 8 of his books are on the 1001 books list. I'm glad I picked Enduring Love as it didn't disappoint. Read it if you are in the mood for a passionate story with a crazy stalker.

6 comments:

  1. Nå ble jeg nysgjerrig på "Enduring Love"! Den legges til på evighetslisten sammen med "Atonement". Sistnevnte lånte jeg en gang på biblioteket, men det ble visst min kjære moder som stakk av med den, så jeg rakk aldri å få lest den selv :) Siden har den ikke blitt prioritert.

    Jeg har lest "On Chesil Beach" av McEwan. En relativt kort roman som allikevel inneholder en historie som for min del sitter i kroppen mange år etter at den ble lest. En dag skal jeg lese mer McEwan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du bør lese begge to! Atonement er rett og slett nydelig, og filmen er fantastisk. Da regner jeg On Chesil Beach som et sikkert valg, siden både du og Labben anbefaler den :)

      Delete
  2. Det er virkelig på tide å lese McEwan igjen, og denne høres ut som om den kan være på samme nivå som On Chesil Beach og The Cement Garden, så den er nok et godt valg for meg også.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atonement er fortsatt favoritt, men Enduring Love er også bra. Jeg har the Cement Garden i hylla sammen med the Innocent, så de skal bli lest en gang.

      Delete
  3. Denne ser jeg også fram til å lese! Har den allerede i bokhylla, men det var denne tida, da... Jeg likte også "Om forlatelse" veldig godt, men har enda ikke sett filmen. Er alltid litt bekymra for hvordan slike adaptasjoner går.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det beste er jo å vente en stund sånn at historien ikke sitter så godt. Men adaptsjonen av Atonement er nydelig, og med fine skuespillere.

      Delete

Blog Archive