Monday, 19 August 2013

leserprofil

Tora på bloggen bokmerker.org oppfordrer oss til å svare på noen spørsmål om lese(u)vaner.


1. Hvilken bok leste du sist?
Country Girl av Edna O'Brien til biografisirkelen til Ingalill. Interessant dame som er flink til å skrive og som må leses mer av. (Og en av mine favoritter til Nobelprisen, faktisk).

2. Hvilken bok skal du begynne på nå?
To Kill a Mockingbird av Harper Lee. Jeg leste den for 4 år siden og likte den, men husker lite av innholdet, så gleder meg til å lese den igjen. Startet akkurat på the Year of the Flood av Margaret Atwood, og er 104 sider i Kristin Lavransdatter.

3. Er det mest mannlige eller kvinnelige forfattere i bokhyllen din?
Hvis vi bare teller forfattere så er det nok mannlige. Men hvis vi teller verk så er det kanskje flere kvinner, noe som i stor sak er på grunn av Agatha Christie.

4. Teller du alltid hvor mange sider du har igjen av en bok, eller tenker «nå har jeg kommet en fjerdedel/halvparten» eller lignende?
Ja, klarer ikke å unngå det. Teller også hvor langt det er igjen av kapitlet. Leser som oftest også de siste 100 sidene i et jafs.

5. Hvordan velger du hvilke bøker du vil lese? (For eksempel omslag, tips fra venner, anmeldelser, topplister, blogger osv)
  Jeg plukker opp tips overalt. Til og med fra eksamensoppgavene i engelsk. Mye takket være andre bloggere og anbefalingssidene til Amazon. Følger lite med på topplister. Og i butikker klarer jeg alltid å plukke med meg noe jeg aldri har hørt om takket være omslagene. Valget av hva jeg skal lese avgjøres mye av hva slags humør jeg er i når jeg avsluttet den forrige boka. Og så har jeg en prioriteringsliste som aldri blir fulgt.

6. Når er en bok for lang?
Når den blir kjedelig og jeg er for langt inni den til å avbryte den (men det kan hende den får seg et par kast i gulvet/veggen).

7. Leser du like gjerne på engelsk (hvis det er originalspråket) som på norsk?
Alle bøker som ikke er nordiske leser jeg konsekvent på engelsk. Først var det fordi jeg leste så fort på norsk at jeg mistet innholdet så jeg prøvde meg på engelsk som jeg leste mye saktere, nå er det fordi det har blitt en vane. Prøver å lese et par nordiske bøker i året, men jeg syns jeg burde bli flinkere til det.

8. Hvilken bok var den siste du bare måtte overtale ALLE vennene dine til å lese?
Tvillingene av Tessa de Loo. Suveren bok om to tvillinger som vokser opp på hver sin side under 2. verdenskrig. Bør absolutt leses! Ellers står Vi, de druknede av Carsten Jensen høyt oppe på anbefalingslista mi.

9. Kan du slutte å lese en bok hvis den er kjedelig? I så fall – når gir du opp?
Jeg gir vel aldri opp en bok, men setter den tilbake for å lese den senere. Om den noensinne blir plukket opp igjen er en annen sak. Jeg gir som oftest opp etter 20-30 sider hvis jeg ikke blir fenget.

10. Hvilken sjanger er overrepresentert i bokhyllen din – og hvilken finnes ikke?
Den allinkluderende sjangeren fiction er det jeg absolutt har mest av. Lyrikk er presentert med en eneste flis (Howl and other poems av Allen Ginsberg), og jeg har også lite sci fi og fantasy.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive