Sunday, 30 June 2013

thirty-one.

To the Lighthouse by Virginia Woolf (1927)


 The Ramsays are spending the summer at their Scottish summer house with a few friends. From their house they have the view of a lighthouse and the children, and especially James, want to visit it. But Mr Ramsay says that the weather won't be suitable, which brings tension to the house.

The novel suddenly shifts, both in style and theme. The Ramsays have abandoned their summer house and the house is in decay. The most interesting thing is the deaths of some of the children, which is just mentioned in brackets, while the decay of the house is the main focus. And then there's another shift, 10 years on and the remaining family members and friends return. But will they get to the lighthouse this time?

Virginia Woolf is a master of the streams-of-consciousness style. I have a hard time following the narrator's train of thought. Last year I read Mrs Dalloway which I found really hard and I feared that To the Lighthouse would be just as hard. Luckily, it was easier to read, but there were parts, and especially in the beginning where I had no idea what I just read. But other parts were really well-written and I really enjoyed those sentences. 

This was June's read in Line's 1001 books challenge





2 comments:

  1. Det er så mange år siden jeg leste Mrs. Dalloway at det er litt vanskelig å sammenlikne, men jeg har også en følelse av at Til fyret er lettere å lese. Men hvis du syntes Mrs. Dalloway var tung, bare vent til du leser Bølgene/The Waves. Den var nesten ugjennomtrengelig, og den vanskeligste romanen jeg noensinne har lest. Hvis du prøver deg på den får du ha lykke til! :-)

    ReplyDelete
  2. Dette er en roman jeg opplevde å måtte ha et høyt konsentrasjons-nivå for i det hele tatt å komme gjennom boken. Mange ganger måtte jeg lese avsnitt om igjen fordi jeg ble forstyrret i lesingen og kom ut av hele tankerekkeprosessen til karakterene. Men jeg liker denne måten å skrive på, å få innblikk i karakterenes indre liv :)

    ReplyDelete