Sunday, 31 March 2013

eighteen, nineteen: the inspector barlach mysteries


 Inspector Barlach is an old detective who has returned to his native Bern after living for years abroad in Constantinople. His heart is failing him, and he knows that he has about a year left of his life.

In the Judge and His Hangman, a police officer has been found dead and Barlach is on the case. The case leads him to his nemesis who once committed a murder in broad daylight with Barlach as a witness and still managed to get away with it. And Barlach solves this case in an extraordinary way.

In Suspicion Barlach has had his heart surgery and is hospitalised when one of the doctors recognises a nazi doctor, Nehle, who is performing surgeries in a concentration camp on a photo in Life magazine. The doctor says to Barlach that Nehle looks exactly like an acquaintance of him, Emmentaler,  who went to Chile before the war. Barlach doesn't think this is a coincidence and decides to check out the case.

These stories are about 100 pages each, and while the Judge and His Hangman is simply too short to explain everything properly, Suspicion is perfection. In the Judge and His Hangman I felt that too much were left out and that the solving of the case was difficult to follow. I'm surprised that it is this story that is on the 1001 list and not Suspicion. I definitely liked Suspicion better and there are some really great characters in that one. I want to read the final Inspector Barlach mystery; the Pledge. 

the Judge and His Hangman was March's read in Line's 1001 books challenge.  

11 comments:

  1. Interessant det du sier om at Der Verdacht/Suspicion burde ha vært på 1001-listen istedenfor Dommeren og hans bøddel, for Der Verdacht er den Dürrenmatt-romanen jeg alltid har hørt mye om og hatt lyst til å lese. Jeg likte imidlertid Dommeren og hans bøddel så dårlig at jeg bare med ulyst ser for meg å lese flere krimromaner av Dürrenmatt. Det må i så fall bli en annen gang, selv om jeg elsker nazi-tematikken.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg var også i tvil om jeg skulle lese suspicion rett etterpå, men er glad jeg gjorde det. Jeg oppdaga også nå nettopp at Guardian har oppført the pledge på sin liste over 1000 bøker man bør lese.

      Delete
  2. jeg har også planer om å lese de to neste bøkene om Bärlach. Må få gjort det før jeg helt glemmer de 114 føsrste sidene om mannen ;)

    Ønsker deg en fortsatt glad siste rest av påsken!
    Pia

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, det er lett å glemme han når historien var så kort. karakterene fra suspicion sitter derimot lengre i sinnet.

      takk det samme! :)

      Delete
  3. Les The Pledge! Den veier opp for tiden du brukte på The Judge, og vel så det. Jeg er helt sikker på at da 1001-komiteen skulle plukke Dürrenmatt-bok så tok de feil bok ut av bokhylla! Garantert! Noen har blingset kraftig her...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så at the guardian har ført opp the pledge på sin liste over 1000 bøker. hadde den vært tilgjengelig på kindle så hadde jeg lest den for lengst :)

      Delete
  4. Hmm, kanskje jeg må lese flere Durrenmatt likevel da.
    Du sier at Suspicion er perfection og Marianne skryter av the Pledge??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp. Er mye humor gjemt mellom ordene, og suspicion er nesten en thriller, dog ikke så mye krim.

      Delete
  5. Hm , høres ut som man bør lese The Pledge og Suspicion. Får vel tak i de på dansk i alle fall..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Og engelsk. Jeg har prøvd meg på et par bøker på dansk/svensk, men jeg får ikke ro i lesesjela mi på de språkene.

      Delete
  6. Jeg likte også Suspicion best av de to, og jeg vurderte å ha med noe med dvergen ettersom jeg følte det var noe vesentlig jeg gikk glipp av. Men det var nettopp derfor: jeg fant ikke helt ut hva jeg skulle mene om den figuren og sammenhengen han var satt inn i. Det eneste var på slutten, og Gulliver behandler dvergen slik det kommer frem av dialogen at han selv er blitt behandlet.

    God lørdagskveld :)

    ReplyDelete

Blog Archive