Sunday, 25 November 2012

fifty-five.

the Crow Road by Iain Banks (1992)

 "It was the day my grandmother exploded. I sat in the crematorium, listening to my Uncle Hamish quietly snoring in harmony to Bach's Mass in B Minor, and I reflected that it always seemed to be death that drew me back to Gallanach."

The book dwells around Prentice and his near and far family from Gallanach in Scotland. Prentice is a history student in Glasgow and clever as fuck, in love with one Verity, doesn't speak to his father because of religious dispute and has a tendency to occasionally drink too much. His family is a bunch of eccentrics and the biggest mystery is the disappearance of his uncle Rory who wrote an amazing travel book about his experiences in India.

I love Prentice, I love his amazing family and I had dreams about castles and whisky and I found myself reading out loud in an horrible Scottish accent.

If that first sentence doesn't get you to read the book, I doubt anything will. And then you will be really missing out on one of the best books ever. If I weren't broke right now, I'd totally buy all books by Iain Banks because I think he has quite the possibility to become one of my favourites. 

7 comments:

  1. Åh! Så glad over å se at du likte den. Nå håper og tror jeg at noen plukker opp boka på grunn av denne omtalen.

    Og, første setningen er virkelig helt fantastisk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg tror det er flere som plukker den opp pga din bokomtale ;) Takk for at du anbefalte den!

      Delete
  2. Herregud, så glad jeg er nå! Dette er min definitive bokfavoritt, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor den 1) ikke er mer kjent, og 2) ikke fins oversatt til norsk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er så enig! Jeg brukte den som et eksempel på en perfekt første setning til elevene mine i dag og de ble store i øynene :)

      Delete
  3. Snakk om å fange inn leseren fra første setning, den satt virkelig som et skudd! Dette er faktisk aller første gang jeg ser og hører(leser) om The Crow Road. Jeg forstår at dette er en bok jeg må notere meg for fremtidig lesning. Tusen takk for boktips, Monika.

    ReplyDelete
  4. Og enda har jeg ikke skaffet meg denne... Jeg har av en eller annen grunn veldig lyst til å eie den fysiske boken, men jeg tror trangen etter å begynne på den blir så stort snart at den havner på Kindle'n min likevel. Takk for nok en påminnelse om at denne boken MÅ havne i en av bokhyllene mine snart. Kanskje jeg skal ønske meg den til jul. Problemet er at mamma og samboeren min (de som er vant til å bestille bøker på nett) bare ler av meg når jeg sier jeg vil ha bøker til jul.

    ReplyDelete

Blog Archive