Wednesday, 26 September 2012

forty-five.

the Troublesome Offspring of Cardinal Guzman by Luis de Bernières (1992)

"In the constitution of the city it states that "It is strictly forbidden to procure abortion by hanging a woman upside down in a sackful of ants and beating her until she miscarries. But it is permitted to procure abortions by means of dried llama foetuses." It also states that "All visitors wishing to use the whorehouse must carry a certificate of clean blood from the clinic in Ipasueño," and that "Anyone giving bad advice is responsible for what follows from that advice."

Cardinal Guzman is the perfect cardinal on the outside, but he has a secret affair with his cook which has resulted in an illegitimate son. He is given reports saying that the country is full of heretics and they must do something about it, so he sends out some priests. But the priests are behaving worse than the Spanish Inquisition and they are heading for Cochadebajo de los Gatos.

Yes! This book is exactly how I hoped it would be, only many times better. In fact, it's my favourite in the trilogy. The main reason for this is because it mainly dealt with the people of Cochadebajo and gave a lot of answers to things I wondered about in the first book (but also raised some new questions). And I got a much better picture of Dionisio in this one than in the previous book which bore his name. 

But the cats are still my favourites. And perhaps the President's sex life.

4 comments:

  1. Jeg så du ble skuffet over Senor Vivo og derfor er jeg veldig glad for at du ble begeistret for denne. Jeg synes heller ikke at Senor Vivo helt klarte å leve opp til forventningene etter Don Emmanuel (selv om jeg tror jeg likte den bedre enn deg), og er sjeleglad for at denne ser ut til å være på høyde med Don Emmanuel eller kanskje bedre. Jeg har slitt med å fullføre bøker de siste to ukene, men nå lurer jeg på om Cardinal Guzman kan være mannen som gir meg leseglede igjen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg ble utrolig letta når jeg innså hvor god denne er.

      Delete
  2. Jeg likte både Don Emmanuel og Señor Vivo, og da høres det veldig sannsynlig ut at jeg vil like denne også. Men jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal lese treeren nå eller spare på den. Uansett er det greit å vite at det er trygt å glede seg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er sånn at jeg må lese ferdig en trilogi med en gang, da er det lettere å huske detaljene fra de andre bøkene. Du har definitivt noe å glede deg til!

      Delete