Sunday, 26 February 2012

thirteen.

Cold Comfort Farm by Stella Gibbons (1932)

Flora Poste was orphaned at the age of 19, but it didn't cause her much grief as her parents had always been travelling and she had spent time out of school at a friend's house. Declining her friend's suggestion that she should stay there, she writes her remote family to see if any of them want to take her in. And this is how she ends up at Cold Comfort Farm in Sussex.

There has always been Starkadders at Cold Comfort, and they are currently being ruled by Aunt Agony Ada Doom. The woman who saw something nasty in the woodshed when she was young and has never been right since. The Starkadders are not allowed to leave the farm and they live in gloom until Flora saves them.Because that's what she is scheming to do. Save the Starkadders from their own misery and Aunt Ada.

What a wonderful book! I loved it from the first page and until the last. It is witty and full of amazing portraits of the characters and the English countryside. The Starkadders are strange, even without Aunt Ada. I think my favourite part is where Flora goes to the hired girl, Meriam, who has just popped out another baby and Flora tells her how to avoid getting pregnant when the spring time lust comes over her and Seth. The sexual desires in this book wasn't something I expected in a novel written in the 1930s by a female author. I also loved how Flora compared a lot of things to African wildlife and especially lions. 

This book was a part of Line's 1001 books challenge and I'm glad it was because otherwise I probably wouldn't have read it. Stella Gibbons has written more about Cold Comfort, and I will put those books on my long list of books to read.

10 comments:

  1. Jeg har i likhet med deg merket meg Gibbons' andre bøker om Cold Comfort Farm, selv om de aldri ble like populære. Men hun skriver så vittig at jeg ikke kan skjønne annet enn at de må være lesverdige, de også. Fin omtale!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg er litt skeptisk selv etter å ha lest på amazon. Men jeg tror ikke hodet lar Cold Comfort hvile før jeg har lest alt som er.

      Delete
  2. Yay, jeg gleder meg over hver ny omtale jeg ser. Det er nesten like morsomt som boka og se alle de forskjellige innleggene. (burde jeg skrive dette på engelsk?)

    Kompromiss og 50/50.
    Like you, I was delightfully shocked at all the sexual references. Seth, Mybug, Meriam. More passion than manners?
    , and like you I did not expect it.

    ReplyDelete
    Replies
    1. norsk holder i massevis, jeg har bare vendt meg til engelsk som akademisk språk og nå bruker jeg bloggen mest til å holde engelsken ved like.

      jeg tror jeg ble enda mer overraska over referansen til homofile.

      og ja, det er nesten morsommere å lese hva andre syns om samme bok :)

      Delete
  3. Jeg er helt enig med deg; dette var en morsom bok! Og der var så mange slike små deler (som når Flora forteller Meriam om prevensjon) som gjorde boken til en fryd å lese :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg er litt nysgjerrig på hvilken prevensjon det er snakk om.

      Delete
  4. God omtale:) Er akkurat lest gjennom prevensjon delen, hehe. Er en god å morsom bok foreløpig ihvertfall:)

    Ha en fin Søndag:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blir du ferdig med den i kveld? :)

      Delete
  5. Det har vært utrolig kjekt å lese gjennom alle omtalene. I og med at jeg leste boken for over en måned siden er det mange detaljer som har gått i glemmeboken og nå har jeg fått gjenleve mange av dem =)

    Jeg stemmer i og sier at dette var en fantastisk bok.

    ReplyDelete
  6. Bra skrevet om en morsom og bra bok!
    Selv om noen spørsmål forble ubesvart og jeg i utgangspunktet sjeldent leser komikk, likte jeg Cold Comfort Farm godt :)

    ReplyDelete

Blog Archive