Tuesday, 6 July 2010

mine lesevaner.

Norunn har laget en test hvor du kan finne din lesepersonlighet. Hvordan du skal tolke svarene står på bloggen hennes.

1) Leser du rutinemessig bøker om igjen?


Fra jeg var 14 til den første filmen kom ut så leste jeg Hobbiten og Ringenes Herre årlig og i fjor leste jeg de endelig igjen. I tillegg så har jeg jo lest Harry Potter omtrent årlig. Akkurat nå har jeg funnet fram noen bøker som jeg vil lese på nytt, men ellers så prioriterer jeg nye bøker.

2) Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?

Tja. Jeg skriver aldri i de (gjelder også pensum), men jeg leser når jeg spiser og de blir litt krøllete, men det er jo fint når det ser ut som de har blitt brukt.

3) Har du lister av bøker du planlegger å lese?

Jeg har over 100 uleste bøker i hylla, men som oftest velger jeg en når jeg nærmer meg slutten av en annen så det er tilfeldig. Akkurat nå har jeg dilla på Afrika. I tillegg så har jeg store ambisjoner om å lese minst et verk av alle som har fått Nobelprisen, samt jobber sakte men sikkert med 1001 Books You Must Read Before You Die og Guardian's 1000 Novels Everyone Should Read.

4) Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?

Tema, utseende, anbefaling, anmeldelse, pris, impuls. I tilfeldig rekkefølge.

5) Finnes det bøker du aldri ville nedverdiget deg til å lese grunnet omtale?

Man skal aldri si aldri, men jeg tviler på at jeg kommer til å lese Knausgård.

6) Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?

Hvis det går tregt så gir jeg den opp før side 50. Har jeg kommet over det så tvinger jeg meg igjennom, ofte tar det månedsvis. Akkurat nå måtte jeg legge fra meg Coming Up for Air av George Orwell, var visstnok ikke i humør for en så pessimistisk begynnelse.

7) Hvor mye leser du hver dag?
Det varierer veldig. Akkurat nå som arbeidsledig adjunkt med ingen sosialt liv så blir det veldig mye.

8 ) Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?

Kanskje litt mer variert? Men jeg får som regel i meg en god blanding i løpet av et år.

9) Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.
Fungerer ikke språket så har handlingen lite å si, og omvendt.

10) Regner du mer enn 60% av din lesertid som avslapning?

Absolutt. Kunne til og med kose meg med pensum.

11) Er litteratur hovedsaklig underholdning, dannelse eller flukt?

Jeg tror jeg har lært mest av bøker, men det er også god underholdning og tilfluktssted.

12) Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?

Tror ikke det.

Så må jeg bare dele det jeg fant under oppussingen av mine foreldres kjellerstue:

2 comments:

  1. Hei Monika. Disse spørsmålene er et utdrag fra et innlegg jeg har skrevet, så det er fint om du linker til bloggen min. I kommentarfeltet har jeg skrevet en slags "fasit" på hvordan du skal tolke svarene dine, hvis du har lyst til å regne ut det.

    ReplyDelete
  2. oi, jeg beklager. trodde det var bare vanlige spørsmål som gikk rundt, tror ikke den jeg hentet det fra hadde linket heller. rettet opp nå :)

    ReplyDelete

Blog Archive